Content, contentstrategie, contentmarketing... waar begin je? Hoe bepaal je welke content bijdraagt aan de doelstellingen van de organisatie? En hoe méét je dat? Lectric wijdt er een TrendDoc aan - en ik ben een van de auteurs.
Soms beklijft iets wat ik geschreven heb. De traffic op deze site bijvoorbeeld, komt voor bijna 80% binnen op een handleidinkje dat in z'n eentje goed is voor 75.000 views. Op Stylink was het een curated post over breien - ruim 100.000 bezoekers - dat eindeloos traffic genereerde. Evergreens dus. Ze zorgen voor een hoop bezoekers, maar wat moet je er verder mee?
Sinds begin dit jaar werkt Floor Borsboom bij LeLab. Daarmee ben ik, naast haar moeder, ook haar werkgever geworden. Een heel verhaal, want zo simpel is dat allemaal niet.
Het tijdschrift .euidentity, magazine "for Europeans on the web" had een uitgebreid interview met LeLab's Anna Borsboom over SEO.
Op dit moment zijn er meer stoppende dan startende webinkels. Sowieso haalt één op de vijf webshops het eerste jaar niet en is na twee jaar maar liefst 25% afgevallen. "Gewoon" gestopt of failliet. Tegelijkertijd is de online verkoop nog steeds groeiende. Er is dus wel degelijk goed te verdienen met een webshop.
Beeld belangerijker dan tekst? Ik geloof er niets van. Eén beeld belangrijker dan 1.000 woorden? Daar geloof ik al helemáál niets van. Waar ik wel in geloof: een doordachte mix van woord en beeld. Woord en beeld die gezamenlijk een context bieden.
Wat ontbreekt in alle modellen, checklists en how to's in de nerdy wereld van contentstrategie is branding. En dan kun je nog zo'n mooie, gedetailleerde, slimme strategie hebben, zonder de ziel van de zender wordt het lastig je boodschap over het voetlicht te brengen. Je boodschap ja. Je verhaal, desnoods.
Er zijn een heleboel redenen om een editorial calendar te maken. Om te beginnen is zo'n calendar een prima hulpmiddel om de content van je website (en die van je aanwezigheid op social media!) relevant te houden. Ook zorgt zo'n redactionele planning ervoor dat je niet meer je tijd verdoet met wachten op inspiratie en altijd zicht houdt op je deadlines. SEO, marketing- en salesdoelen; allemaal hebben ze een plek in de calendar. Het is dé manier om voortdurend de big picture in het oog te houden. Aan de slag!
De juli editie van de Amsterdam International Fashion Week werd volledig gekaapt door textielsuper Zeeman. Hoe is daarop gereageerd? We storify-den het verhaal.
Je twitteraccount verstuurt opeens vreemde berichten. Berichten die jij nooit zou sturen of die verwijzen naar websites die jij nooit zou bekijken. Je trouwe volgers wijzen je erop: je account is gekraakt!
Snel ingrijpen is geboden. En nee: alleen je wachtwoord wijzigen is niet voldoende. |
Anna Borsboom @lelabamsterdam
Categorieën |