Wat ontbreekt in alle modellen, checklists en how to's in de nerdy wereld van contentstrategie is branding. En dan kun je nog zo'n mooie, gedetailleerde, slimme strategie hebben, zonder de ziel van de zender wordt het lastig je boodschap over het voetlicht te brengen. Je boodschap ja. Je verhaal, desnoods.
Want dialoogmarketing, storytelling, social media marketing, videomarketing en andere nieuwlichterlij komen pas tot hun recht wanneer de afzender uniek en herkenbaar is. Gebrand, zogezegd.
Tijdens de tweede editie van het Contentcafé, op 19 januari jl, heb ik er een paar woorden aan gewijd in een presentatie. Met die presentatie legde ik mijn gedachten voor aan (aankomend) contentstrategen. Contentstrategen zijn aardige, intelligente mensen die meestal voor of in grote organisaties werken. Overheid, onderwijs, verzekeraars... niet per se omgevingen waarin ze snel te maken krijgen met de brand - omdat dat hun opdracht niet is, omdat daar een bureau voor is, omdat veel contentstrategen denken dat het bewijs van het nut van hun werk geleverd wordt met Google Analytics.... maar dat is weer een ander onderwerp. Hoe dan ook: de respons was positief. Mensen waren geïnteresseerd. De dagen na mijn presentatie kreeg ik verrassend veel mailtjes en tweets die mijn gevoel bevestigden: de brand is de missing link in contentstrategie. In mijn presentatie geef ik ook aan in welke onderdelen van contentstrategie branding terug zou kunnen komen. Omdat iedere klant anders is - inmiddels stel ik voor een klant een lijst deliverables samen die bijna volledig afwijkt wat als gangbaar wordt gezien - moet je dat maar even zien als opzetje. Een aantal slides uit de oorspronkelijke presentatie zijn verwijderd in verband met beeldrecht. Meer weten, meedenken of gewoon op de hoogte blijven? @LeLabAmsterdam Comments are closed.
|
Anna Borsboom @lelabamsterdam
Categorieën |