Beeld belangerijker dan tekst? Ik geloof er niets van. Eén beeld belangrijker dan 1.000 woorden? Daar geloof ik al helemáál niets van. Waar ik wel in geloof: een doordachte mix van woord en beeld. Woord en beeld die gezamenlijk een context bieden.
Er zijn een heleboel tekenen die erop wijzen dat we ook die kant opgaan. En geloof het of niet: ook Pinterest is onderdeel van die beweging.
"I never read. I just look at pictures" zegt Andy Warhol (de interpunctie is van mij). Op zichzelf is er niets mis met zijn quote. Ik neem best van hem aan dat hij liever plaatjes kijkt dan leest. De grap is natuurlijk dat hij woorden nodig heeft om zijn boodschap over te brengen. Ceci n'est pas une pipe. Daarmee is Andy Warhol weer helemaal trendy, want tekst is booming, om het zo maar te zeggen. Kijk alleen maar naar de hernieuwde aandacht voor typografie - de tijd dat je voor webpublicaties slechts een beperkt aantal lettertypes tot je beschikking had is al lang voorbij. Al kan het zinvol zijn om van je tekst een plaatje te maken. Meer daarover verderop.
Trend: tekst op Pinterest
Op Pinterest word je doodgegooid met al-dan-niet wijze, slimme en grappig bedoelde teksten, een eigentijdse variant op onze tegeltjeswijsheden. Daar is kennelijk behoefte aan, want die tekst-beelden worden eindeloos gedeeld. Inmiddels zijn er verschillende tools om tekstafbeeldingen te maken voor Pinterest:
Kijken met de muis Ja, beeld is belangrijk online. Sterker nog: beeld zorgt voor veel kliks, want mensen kijken met hun muis. Dus maak je beeld clickable, zeker in de listview van je blog, op homepages en landingspages. Daarom kan ook slim zijn om headlines of tekst die je wilt highlighten in een plaatje te plakken en dus uit hun standaard vormgeving te halen. Alt-tekst en captions De alt-tekst is de tekst die verschijnt als je de muis over een afbeelding beweegt; de caption wordt onder (of soms over) het beeld geplaatst. Vul ze allebei in. Zowel alt-tekst als caption helpen natuurlijk ook Google met het begrijpen waar je site of pagina over gaat. De caption wordt ook meegenomen als je een afbeelding “pint”. En omdat de meeste pinners de beschrijving van een afbeelding niet veranderen is de kans groot dat jouw tekst blijft staan en ein-de-loos gerepind wordt. Oja. Neem ook de moeite om de bestandsnamen van je afbeeldingen inhoud te geven. Dus geen gibberich die je camera automatisch genereert maar een beschrijvende naam. Bijvoorbeeld jurk.jpg, maar liever nog gele-zomerjurk.jpg. Want daar wil je op gevonden worden. Radicalen en puriteinen Waar ik bescheiden pleit voor een zinvolle combinatie van beeld en tekst zijn er ook radicalere en zelfs puriteinse stemmen te horen. Pictureless Pinterest bijvoorbeeld, geeft je via Twitter “the best of Pinterest without having to look at the pictures”. Ze halen mooie krenten uit de pap:
En dan is er nog de Descriptive Camera, een camera die geen plaatjes uitspuugt maar woorden: een beschrijving van de gefotografeerde scene.
Zinvolle metadata
Een gewone digitale camera produceert metadata als merk van de camera, datum en tijd en eventueel locatie, maar geeft verder geen informatie wat er nu precies te zien is op de foto. De descriptive camera beschrijft de inhoud van de “foto”. Kijk, dat zijn zinvolle metadata. Jammer dat dat dan weer op papier wordt geprint natuurlijk. Maar wat nu nog een gadget is, wijst wel in de richting waar we naartoe gaan: een indexeerbare context van beeld en tekst. Eat that, Andy. Comments are closed.
|
Anna Borsboom @lelabamsterdam
Categorieën |