Soms beklijft iets wat ik geschreven heb. De traffic op deze site bijvoorbeeld, komt voor bijna 80% binnen op een handleidinkje dat in z'n eentje goed is voor 75.000 views. Op Stylink was het een curated post over breien - ruim 100.000 bezoekers - dat eindeloos traffic genereerde. Evergreens dus. Ze zorgen voor een hoop bezoekers, maar wat moet je er verder mee? De evergreens van LeLab zijn niet per se heel goed geschreven, er is ook niet bijzonder veel aandacht aan besteed. Het zijn evergreens omdat ze resoneren bij een bepaald publiek.
En daar zit dus de crux. Bij dat publiek. Twitter account gehackt? Joh! Op dit blog publiceerde ik een paar jaar geleden een simpel handleidinkje over wat je moet doen als je twitteraccount gehackt is? (Nee, geen linkje, gewoon verder lezen; ik wil je iets duidelijk maken.) Die handleiding is ruim 75.000 keer gelezen en daar heb ik helemaal niks aan. Nouja, er belde een verslaggever van een regionaal dagblad, en ik mocht op een radiozender het verhaal vertellen... Dat is inderdaad PR, maar ook dat leverde niks op. Al die bezoekers: ze hebben hier gewoon niets te zoeken. LeLab richt zich niet op consumenten, we zijn ook geen helpdesk. Die handleiding hoort dus helemaal niet op dit blog. #lessonlearned Breien? Hè ja! In 2009 stelde ik op Stylink een curated blog samen over breien, een toen nog als tuttig ervaren handwerk. Die verzameling van foto's, verhaaltjes, feitjes en links is inmiddels ruim 100.000 keer gelezen, of minstens bekeken. Eén keer per jaar kijk ik ernaar en doe ik een kleine update. Anders dan bij het twitter-handleidinkje heb ik hier wél wat aan. Het trok de mensen naar Stylink die ik daar wilde hebben: ontwerpers, brand managers, stylisten en retailers op zoek naar trendinformatie, naar bronnen, naar ideeën. Natuurlijk zitten er ook plunderaars tussen die honderdduizend lezers: bloggers die ongegeneerd de helft van je tekst en foto's overnemen, magazines die informatie één op één doorplaatsen - uiteraard zonder bronvermelding. Ach. Gelukkig biedt Stylink steeds meer evergreens: content zonder einddatum die zo goed en aantrekkelijk is dat-ie eindeloos gedeeld wordt. Evergreens: goed & waardeloos
(En die twitterhandleiding? Die laat ik staan - hij wordt vooral door politiemensen gedeeld, dus ik durf 'm gewoon niet te deleten.) Comments are closed.
|
Anna Borsboom @lelabamsterdam
Categorieën |