Er zijn een heleboel redenen om een editorial calendar te maken. Om te beginnen is zo'n calendar een prima hulpmiddel om de content van je website (en die van je aanwezigheid op social media!) relevant te houden. Ook zorgt zo'n redactionele planning ervoor dat je niet meer je tijd verdoet met wachten op inspiratie en altijd zicht houdt op je deadlines. SEO, marketing- en salesdoelen; allemaal hebben ze een plek in de calendar. Het is dé manier om voortdurend de big picture in het oog te houden. Aan de slag!
Een eenvoudige editorial calendar biedt een overzicht van wanneer je welke content publiceert. Simpel: een tabel met datums (of weeknummers) en de werktitel of het onderwerp. Extra kolommen voor het type content en auteur en/of eindverantwoordelijke et voilà: de basis voor je editorial calendar is gelegd. De basis De basis voor je editorial calendar is een eenvoudige planning, met weeknummer, onderwerp, contenttype en auteur. Je kunt eenvoudig kolommen toevoegen als budget, leverancier (denk aan fotografie, illustraties, video etc) en eindverantwoordelijke (workflow). Heel zinvol allemaal. Maar ook wat beperkt. Je kunt die basisplanning al zinvoller maken door ook op te nemen welke vraag van je doelgroep je beantwoordt en wat je wilt dat de lezer doet: de call to action. Dat kan van alles zijn: van inschrijven voor een nieuwsbrief tot sharen via Twitter tot het downloaden van een white paper. De agenda van je doelgroep Het kan ook heel nuttig zijn om de planning/agenda van je doelgroep zelf zichtbaar te maken in je calendar. Bijvoorbeeld zo:
Je doelen en contenttypes Ook de verschillende contenttypes die je gebruikt en de daarbij horende doelen kun je een aparte kolom geven. Een blogpost vraagt om een andere werkwijze dan een white paper, een handleiding, fotoverslag of testimonial. Natuurlijk ga je uit van de belangrijkste events van jezelf en de doelgroep. Als je bijvoorbeeld een nieuwe collectie lanceert kun je daaromheen verschillende publicaties plannen. Een blogpost gewijd aan "the making of", en eentje met tien manieren om je [brandname] te dragen zoals in de eerste tabel. Ook je sociale media kun je hier opnemen: wat doe je op Facebook rond de lancering? En hoe lang na de lancering vraag je de kopers van je merk om hun foto's te plaatsen? Kijk sowieso goed naar hoe je user generated content kunt (her)gebruiken in je planning. SEO Als je dan toch bezig bent, neem dan ook SEO mee in je calendar. Het is het handigst om in een aparte sessie sessie sets van trefwoorden samen te stellen. In de calendar verwijs je daarnaar: welke set van trefwoorden hoort bij je artikel? Belangrijkste elementen om op te nemen Zelf beginnen met een editorial calendar? Neem dan in ieder geval de volgende elementen in overweging:
Aan de gang Het samenstellen van een calendar is geen sinecure. Je zult daarbij merken dat het proces zeker zo belangrijk is als de uitkomst; tijdens het invullen van de gegevens moet je over zoveel zaken nadenken dat dat het produceren van de content een stuk eenvoudiger wordt. De basisvragen heb je al beantwoord!
Template Editorial Calendar
In Google Documents heb ik een sjabloon geplaatst dat je op weg kan helpen. Gebruik het en laat me weten wat je ervaringen zijn; wat is zinvol voor jouw situatie, welke rijen/kolommen heb je toegevoegd? De editorial calendar komt aan de orde in de cursus masterclass schrijven voor internet en de training contentstrategie, waar we hem gebruiken in samenhang met de KPI's die je voor je webcommunicatie hebt gedefinieerd. Je kunt ook contact opnemen voor advies op maat: we helpen je graag bij het opzetten van je planning en strategie! Comments are closed.
|
Anna Borsboom @lelabamsterdam
Categorieën |